Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaRodzinaDziecko

Dziecko w wieku 50+ – upragnione szczęście czy egoizm matki?

Ciąża po 50-tce – dowiedz się jak powinna przebiegać późna ciąża i jak mieć zdrowe dziecko po 50

Data publikacji: 27 kwietnia 2016, 10:22
Wiele osób zarzuca egoizm kobietom po 50-tce, które zdecydowały się na późną ciążę. Wytyka się im, że szybko osierocą swoje dzieci lub nie będą miały siły się nimi zajmować. Aby się tak nie stało, warto zmienić swoje nawyki i wprowadzić je w swoje życie na stałe.
Ciąża po 50. – rodzinazdrowia.pl

Późna ciąża po 50. – przyczyny i skutki

Niemal każda kobieta odczuwa instynkt macierzyński. Bywa, że instynkt ten przychodzi bardzo późno – kiedy wcześniej np. kobieta była skupiona na rozwijaniu swojej kariery lub były przeciwwskazania zdrowotne do tego, by zaszła w ciążę. Być może nie znalazła odpowiedniego partnera. To wszystko sprawia, że pomimo dużego ryzyka, jakim obarczone są ciąże po 50-tce (m.in. wystąpienie chorób genetycznych u dziecka, takich jak Zespół Downa), powinno się wspierać takie kobiety i dodawać im otuchy. Aby jednak zachowały one zdrowie i kondycję jak najdłużej, powinny trzymać się pewnych zasad, o których mowa poniżej.

Ciąża w wieku 50 lat – zdrowe nawyki przyszłej mamy

Późna ciąża po 50 - rodzinazdrowia.plDojrzała przyszła mama musi szczególnie o siebie dbać, jeśli chce, by jej dziecko było zdrowe. Konieczny jest więc aktywny tryb życia i dbanie o zrównoważoną dietę. Jakie są jej zasady? Sport i ruch to dla przyszłej mamy podstawa. Do sportów wskazanych dla kobiet w ciąży należy zaliczyć: pływanie, aqua aerobic, spacery, fitness dla kobiet w ciąży, jogę, pilates oraz body ball. Aktywność fizyczna pomaga w utrzymaniu odpowiedniej formy, ale także wpływa na cały organizm oraz rozwijające się w niej dziecko. Między innymi przyspieszają przemianę materii, usprawniają oddychanie oraz w pozytywny sposób wpływają na układ krążenia. To wszystko sprawia, że sport i wysiłek fizyczny powinny być nieodłączną częścią życia przyszłej mamy, oczywiście w ramach rozsądku (nie należy się przeciążać). Jednak podczas wysiłku fizycznego nasz organizm traci minerały oraz składniki odżywcze. Każda przyszła mama powinna zadbać o to, by w jej diecie przede wszystkim nie zabrakło cennych witamin oraz minerałów.

Ciąża po 50-tce a dieta

Ciąża w wieku 50 lat wymaga ostrożnego doboru składników odżywczych. Oto najważniejsze składniki, w które powinny być bogate posiłki nie tylko kobiet w ciąży, ale każdego aktywnego człowieka. Przede wszystkim: węglowodany, zarówno proste, jak i złożone. Złożone są rozkładane w naszym układzie pokarmowym do cukrów prostych. Te z kolei są wchłaniane w jelitach i przekazywane do krwi. Cukrem prostym, który ma dla ogromne znaczenie dla naszego organizmu jest glukoza. To ona jest źródłem energii dla naszych komórek. Kolejnym ważnym składnikiem pokarmowym jest białko. Każdy wysiłek sportowy przyczynia się do rozwoju mięśni. Aby te mogły się prawidłowo ukształtować, należy do naszego organizmu dostarczyć szereg aminokwasów – drobnych cegiełek, z których składają się białka. Dlatego ważne jest by w diecie nie zabrakło mięsa, ryb, nabiału, jaj oraz warzyw strączkowych. Wegetarianie dostarczają swojemu organizmowi białko również w postaci soi, oraz mąki pszennej. Obecność białka w diecie jest niezbędna także w czasie ciąży oraz w okresie intensywnego wzrostu organizmu.

Ciąża po 50. roku życia - uwaga na tłuszcze

Jeżeli chodzi o tłuszcze to przyszłe mamy powinny wystrzegać się tłustych mięs. Energia z tłuszczy powinna wynosić do 25% dziennie. Nie należy przesadzać z ich ilością, ponieważ pomimo aktywności fizycznej mogą one odkładać się w tkance tłuszczowej. Substancje te wpływają na przemianę materii i ruchy jelit – spowalniają je. Zazwyczaj powoduje to zaleganie treści jelitowej, co może stać się kłopotliwe. Głównym źródłem tłuszczy powinny być rośliny. Nienasycone kwasy tłuszczowe odnajdziemy przede wszystkim w roślinach oleistych, czyli słoneczniku, rzepaku, oliwkach, ale także w orzechach i rybach. Ważne jest by w naszej diecie nie zabrakło ryb, zawierają one bowiem nienasycone kwasy tłuszczowe, ale także cenne białko.

Ciąża po pięćdziesiątce a niezbędne witaminy

Późne macierzyństwo - rodzinazdrowia.plPóźna ciąża wymaga, aby w diecie nie zabrakło niezbędnych witamin. Ideałem byłoby dostarczanie ich w postaci surowych warzyw oraz owoców, a nie przy pomocy suplementów diety. W naszym jadłospisie na stałe powinny pojawić się surówki i sałatki. Na drugie śniadanie warto zamiast batonika zabrać jabłko. Szczególnie pożądanie w trakcie ciąży witaminy i minerały to: wapń, żelazo, cynk, magnez i witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy). Zapotrzebowanie na te składniki w okresie ciąży jest dużo większe, bo należy zaspokoić zapotrzebowanie nie tylko matki, ale też dziecka. W ciąży szkodliwe są nie tylko niedobory, ale też nadmiar niektórych składników, np. sodu i fosforanu.

Witaminy pełnią w organizmie człowieka szereg ogromnie ważnych funkcji. Między innymi wspomagają produkcję takich włókien jak kolagen czy wchłanianie minerałów w jelicie. Ponadto poprawiają naszą odporność. Kolejnym ważnym elementem diety przyszłej mamy są płyny. Kluczową rolę odgrywa także nawodnienie organizmu. Poprzez pot (szczególnie podczas wysiłku) tracimy dużo wody oraz zawarte w nim substancje mineralne. Aby wyrównać ich poziom należy spożywać ok. 3-4 litrów wody mineralnej dziennie. Ważne by była to woda mineralna, a nie słodzone napoje, ponieważ nie wprowadzają one do naszego organizmu nic poza pustymi kaloriami.

Marta Akuszewska

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.