Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningForma i zdrowie

Legalny doping a granice zdrowego rozsądku

Legalny doping i jego wpływ na zdrowie. Poznaj skutki uboczne przyjmowania kreatyny, glutaminy i BCAA

Data publikacji: 21 września 2016, 03:34
Przekraczanie granic wytrzymałości organizmu stało się już domeną sportowców, ale i coraz więcej osób aktywnych fizycznie wyznacza sobie cele, które stale chcą przekraczać. Dają z siebie wszystko na treningach, łączą ćwiczenia ze zdrowym trybem życia i odżywiania. Wszystko po to, by stale udowadniać sobie, że mogą dać z siebie jeszcze więcej. Nasze ciało ma jednak naturalne ograniczenia, których – niezależnie od tego, jak bardzo się staramy – nie jesteśmy w stanie przekroczyć. Wtedy sięgają po legalny doping, czyli odżywki i suplementy diety zawierające składniki naturalnie występujące w naszym organizmie bądź przyjmowanym pokarmie. Jak każda dieta, również ta oparta o stosowanie odżywek wymaga właściwego dawkowania i doboru składników. Jak więc stosować legalny doping, by był skuteczny i w pełni bezpieczny? Przyjrzyjmy się najczęściej wybieranym przez sportowców suplementom.
Negatywne skutki legalnego dopingu - rodzinazdrowia.pl

Skutki uboczne przyjmowania kreatyny

Kreatyna odpowiada za wzmocnienie potencjału naszych mięśni poprzez dostarczanie im zwiększonej ilości energii. Przyjmowanie kreatyny skutkuje więc tym, że podczas ćwiczeń siłowych możemy trenować dłużej i bardziej intensywnie, co pozwoli nam szybko zbudować tak zwaną „suchą masę mięśniową” i polepszyć parametry naszego ciała. Jak każda odżywka, kreatyna musi być dawkowana według naszych potrzeb i masy ciała. Zbyt duża jej ilość może prowadzić do niebezpiecznych skutków ubocznych, natomiast zbyt mała dawka nie pozwoli nam osiągnąć konkretnych rezultatów. Przyjmowanie kreatyny w dużych dawkach może powodować problemy z nerkami, choć nie zostało to udowodnione naukowo i potwierdzone w wielu przypadkach. Niemniej osoby cierpiące już na schorzenia układu pokarmowego (wątroby, żołądka) i nerek powinny na wszelki wypadek zrezygnować z jej stosowania i skorzystać z czegoś łagodniejszego, na przykład z kompleksu aminokwasów BCAA.

Skutki uboczne glutaminy

L-glutamina to neuroprzekaźnik odpowiadający między innymi za syntezę białek. Tym samym może ona mieć wpływ na wzmocnienie siły naszych mięśni. Przyjmowanie glutaminy działa również antydepresyjnie, dzięki czemu łatwiej nam przełamywać barierę psychiczną podczas treningu. Skutkami ubocznymi stosowania glutaminy są przede wszystkim problemy z układem pokarmowym. Możemy napotkać zarówno trudności w wypróżnianiu, jak i zbyt częstą jego częstotliwość – każdy przypadek jest indywidualny. Przy czym warto wspomnieć, że objawy występują wyłącznie na początku kuracji. Gdy organizm przyzwyczai się do suplementu, skutki uboczne stosowania glutaminy powinny ustąpić. Dodatkowo pozwoli nam ona szybko rozbudować masę mięśniową, poprawiając siłę i wydolność organizmu. Najlepiej stosować glutaminę w połączeniu z odżywką białkową (proteinową) i odpowiednio zbilansowaną dietą, obfitą w białka pochodzenia zwierzęcego.

Skutki uboczne BCAA

BCAA to kompleks aminokwasów, bez których nasz organizm nie mógłby prawidłowo funkcjonować. Leucyna, izoleucyna i walina występują naturalnie w pokarmie, szczególnie w produktach mlecznych. Jednak wśród osób uprawiających sport zapotrzebowanie na nie jest tak duże, że aby nie pogarszać rezultatów treningu, sportowcy bardzo chętnie sięgają po zawierające je suplementy. BCAA odpowiada przede wszystkim za poprawę wydolności mięśni, ale ponieważ jest też neuroprzekaźnikiem w mózgu, podejrzewa się, że skutecznie wpływa również na większy komfort psychiczny sportowca. Dlatego może, a nawet powinno być stosowane zarówno w przypadku dni treningowych, jak i w trakcie tych, podczas których jedynie odpoczywamy. Skutki uboczne stosowania BCAA dotyczą wyłącznie przypadku, w którym nie trzymamy się zalecanej dawki – wtedy mogą wystąpić problemy z nerkami i wątrobą. Niemniej stosowanie BCAA w zalecanej dawce nie prowadzi do żadnych skutków ubocznych ani problemów ze zdrowiem. Podobnie stosując zalecane dawki, nie powinniśmy spotkać się ze skutkami ubocznymi kreatyny czy glutaminy, a przynajmniej nie z takimi, które mogłyby nam trwale zaszkodzić.

Legalny doping – przepis na sukces?

Stosowanie legalnego dopingu w sporcie nie jest niczym niewłaściwym. Wielu sportowców wspomaga się suplementami diety, by poprawiać swoje wyniki, przełamywać kolejne bariery i ograniczenia własnego ciała. Najważniejsze jest jednak to, by w pogoni za idealną sylwetką czy kolejnymi rekordami mieć na względzie przede wszystkim własne zdrowie. Skutki uboczne przyjmowania kreatyny nie są może tragiczne dla zdrowia, zwłaszcza że dotyczą tylko osób przyjmujących zbyt dużą dawkę. Z drugiej strony przedawkowanie raczej nie doprowadzi do osiągania lepszych wyników. Zwiększenie dawki jest więc klasycznym przykładem popadania w błędne koło. Podobnie jest w przypadku skutków ubocznych zażywania glutaminy, która może co najwyżej zaserwować nam problemy natury żołądkowej w pierwszej fazie przyjmowania. BCAA oraz skutki uboczne stosowania tych aminokwasów również nie są niebezpieczne dla zdrowia, o ile stosujemy się do zalecanej dawki. Jak zatem widać, wiele internetowych opinii na temat negatywnego wpływu suplementów na organizm człowieka jest opartych przede wszystkim o ich złe dawkowanie. Jeżeli jednak mamy problemy z układem trawiennym, w szczególności z wątrobą lub nerkami, przed suplementacją powinniśmy skontaktować się z lekarzem, który oceni stopień bezpieczeństwa przyjmowania danego specyfiku i ewentualnie doradzi nam coś łagodniejszego o podobnym działaniu. W każdym przypadku odpowiednio dobrany suplement diety pozwoli nam w szybkim czasie poprawić kondycję oraz siłę naszych mięśni, co z pewnością przełoży się na większe zadowolenie z treningu. Z kolei zdolności kataboliczne większości odżywek pozwolą nam szybciej zregenerować się po intensywnych ćwiczeniach i bez zakwasów wrócić do treningu nawet następnego dnia.

Paweł Karwowski

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.