Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaRodzaje diet

Dieta śródziemnomorska jako sposób na zdrowie

Zalety diety śródziemnomorskiej, czyli niskokaloryczne przepisy i zasady diety śródziemnomorskiej

Data publikacji: 4 lutego 2016, 14:39
Dieta śródziemnomorska nazywana jest też dietą naturalną, choć równie często można spotkać się ze stwierdzeniem, że jest to nie tyle dieta, co sposób odżywiania. Przyglądając się temu, co jedzą Włosi, Hiszpanie czy Grecy, zauważymy przede wszystkim wiele nieprzetworzonych produktów zbożowych, ogromną różnorodność warzyw i owoców, orzechów, ryb i owoców morza. Co jeszcze znajdziemy w diecie południa Europy, a czego się w niej unika?
Dieta śródziemnomorska – przepisy, zasady – rodzinazdrowia.pl

Dieta śródziemnomorska, czyli sycąca, a jednak niskokaloryczna

Potrawy pochodzące z basenu Morza Śródziemnego charakteryzują się bogactwem smaku i lekkością, a  zarazem są to potrawy sycące. Niska zawartość kalorii wynika między innymi z tego, że mieszkańcy południowej Europy do przygotowywania swoich potraw używają niewielkiej ilości tłuszczu, w dodatku głównie w postaci oliwy z oliwek. Ryby, owoce morza i orzechy są – obok oliwy z oliwek – źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych bogatych w kwasy omega 3 i 6. Te ostatnie wspomagają proces reagowania mózgu na wytwarzany przez tkankę tłuszczową hormon – leptynę, która z kolei wpływa na apetyt oraz reguluje poziom stężenia glukozy we krwi. Stąd dieta śródziemnomorska polecana jest osobom dbającym o linię.

Dieta śródziemnomorska – przepisy proste i smaczne                                           

Dieta śródziemnomorska nie należy do skomplikowanych. Dania są zazwyczaj proste a ich przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Spaghetti alla Norma czy z pesto to tylko przykłady potraw, do przygotowania których wystarczy 15 minut. Potrawy mieszkańców Europy Południowej cechują się niewielką ilością soli, obfitują za to w zioła, które dodają nie tylko smaku, ale dodatkowo są bardzo zdrowe. Antyoksydanty w nich zawarte zmniejszają ilość wolnych rodników i – co za tym idzie – zmniejszają ryzyko zachorowań na nowotwory, choroby układu krążenia, miażdżycę czy cukrzycę. Olejki eteryczne występujące w ziołach działają bakteriobójczo a flawonoidy poprawiają kondycję skóry. Dieta śródziemnomorska to nie tylko smak, ale przede wszystkim szeroko rozumiane zdrowie.

Jak ją ugryźć, czyli jadłospis i główne zasady diety śródziemnomorskiej

Dieta basenu Morza Śródziemnego to samo zdrowie, jednak należy pamiętać o kilku zasadach. Pieczywo i makarony w kuchni śródziemnomorskiej powstają zwykle na bazie mąk pełnoziarnistych. Czerwone mięso należy do rzadkości, natomiast ryby – zwłaszcza te tłuste – i owoce morza pojawiają się w menu kilka razy w tygodniu. Stałym elementem kuchni śródziemnomorskiej jest oliwa z oliwek. W jadłospisie królują warzywa i owoce w różnych formach, najczęściej surowe lub gotowane. Stosując się do zasad, jakimi w doborze menu kierują się mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego, możemy znacznie polepszyć stan zdrowia.

Agnieszka Wasiluk

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Przeczytaj również
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.