Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaZdrowa żywność

Dobry olej podstawą zdrowej diety

Najzdrowsze oleje wytwarza się z pestek winogron i z rzepaku Ale istnieją inne rodzaje zdrowych olejów - poznaj je z nami

Data publikacji: 20 czerwca 2016, 08:00
Olej olejowi nierówny. Na nasz organizm korzystny wpływ mają jedynie oleje wyciskane na zimno, nierafinowane, gdyż posiadają one najwięcej walorów zdrowotnych i są najbardziej naturalne. Co powinniśmy wiedzieć zanim kupimy olej? Jakie oleje należy stosować w swojej diecie? Każdy produkt, który jemy lub pijemy, zawiera różne rodzaje tłuszczów w różnych proporcjach i o różnej kompozycji kwasów tłuszczowych. Dla naszego zdrowia bardzo ważna jest jednak równowaga, bowiem od niej zależy m.in. poziom cholesterolu we krwi.
zdrowe oleje - olej z pestek winorgron

Równowaga złych i dobrych tłuszczów​

W mięsie oraz olejach, palmowym i kokosowym, występują tłuszcze nasycone. Dla równowagi powinniśmy więc spożywać tłuszcze nienasycone: m.in. wielonienasycone, których źródłem są oleje roślinne, takie jak olej słonecznikowy, sojowy czy kukurydziany. Tłuszcze wielonienasycone obniżają poziom tzw. złego cholesterolu (LDL), zmniejszając tym samym ryzyko miażdżycy i zawału serca. Powinniśmy także spożywać tłuszcze jednonienasycone, występujące w oleju rzepakowym i oliwie z oliwek. Tłuszcze roślinne jednonienasycone w niewielkim stopniu podnoszą poziom dobrego cholesterolu (HDL) we krwi.

Jakich dobrych olejów warto używać w kuchni​

  • Olej arachidowy –  lekki olej nadający się na zaprawy do sałatek. Bogaty w tłuszcze jednonienasycone.
  • Olej kukurydziany – bogaty w kwasy wielonienasycone. Charakteryzuje się wysoką zawartością kwasu linolowego oraz witaminy E. Dobry do smażenia oraz pieczenia.
  • Olej lniany – zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu linolowego oraz witaminy E. Spożywamy go tylko na surowo!
  • Olej rzepakowy – bogactwo tłuszczów jednonienasyconych. Jest dobry do smażenia oraz sałatek.
  • Olej sezamowy – ma ciemną barwę oraz silny aromat. Jest bogaty w tłuszcze wielonienasycone i kwas linolowy oraz witaminę E.
  • Olej słonecznikowy – bogaty w tłuszcze wielonienasycone, kwas linolowy, witaminę E. Odpowiedni do smażenia oraz sałatek.
  • Olej winogronowy – lekki, bogaty w tłuszcze wielonienasycone i witaminę E. Stosowany do smażenia oraz sałatek.
  • Olej z orzecha włoskiego – ma ciemną barwę i bogaty aromat. Jest odpowiedni do sałatek. Zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Olej z orzechów laskowych – mocny, ciężki olej, bogaty w wielonienasycone kwasy tłuszczowe i witaminę E. Stosowany głównie do smażenia i sałatek.
  • Olej kokosowy – mimo że zawiera tłuszcze nasycone, jest zdrowy, ponieważ działa też przeciwzapalnie. Doskonale nadaje się do smażenia, gdyż ma wysoką temperaturę dymienia.

Jak kupować oleje?​

zdrowy olej kokosowyZawsze wybieramy oleje z pierwszego tłoczenia. Te oleje są najlepsze, gdyż wyciśnięto je specjalną prasą z podstawowego surowca, dzięki czemu zachowano wszelkie cenne składniki odżywcze. Zwróćmy uwagę na to, by olej był tłoczony na zimno. Oleje tłoczone na zimno to m.in. lniany, kokosowy, z oliwek, z wiesiołka czy z różnego rodzaju orzechów. Wybór jest więc bardzo duży i każdy znajdzie coś dla siebie. Takie oleje mają mnóstwo wartości odżywczych i witamin.

Szukamy oleju nierafinowanego, ponieważ rafinowany to olej poddany obróbce w wysokiej temperaturze (powyżej 160 stopni Celsjusza) w celu jego oczyszczenia. Podczas tego procesu technologicznego usuwane jest praktycznie wszystko i nie są to tylko zanieczyszczenia, ale także woda i śluz oraz wszelkie pożyteczne substancje. Oleje rafinowane mają, za sprawą tego procesu, zmieniony skład chemiczny kwasów tłuszczowych. Forma „cis” (naturalna) zamienia się w „trans” (niezdrową i szkodliwą dla organizmu).

Najzdrowszy olej lniany​

Kwasy tłuszczowe to źródło zdrowia. Prawidłowe dla nas proporcje to 1:1 – jedna część omega-3 do jednej części omega-6. Najbardziej zbliżoną do ideału proporcję omega-3 i 6 ma olej lniany. Olej lniany jest smaczny,  ma delikatny orzechowy posmak. Dla zachowania jego walorów należy go jednak przechowywać w lodówce. Spożywamy go również tylko na surowo.

Ponieważ kwasy omega-3 szybko ulegają rozpadowi, bardzo ważne jest, by olej lniany był jak najlepszej jakości, tj. świeży i przechowywany w warunkach chłodniczych. Olej lniany powinien być, z uwagi na dużą zawartość delikatnych kwasów omega-3, umieszczany ponadto w ciemnej, szklanej butelce.

Dobre oleje tłoczone na zimno nie są najtańsze. Warto jednak je kupować i spożywać, gdyż to samo zdrowie: piękna skóra, bystry umysł, odporność, witalność, energia i dobre samopoczucie. 

Emilia Seweryn

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również