Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaZdrowa żywność

Jajka – czy warto je jeść?

Właściwości jajka – czy jajka są zdrowe, czyli niezwykła wartość odżywcza jajka w codziennej diecie

Data publikacji: 4 lutego 2016, 14:13
Jajek nie należy usuwać z menu. Wartości odżywcze jajek są doceniane nawet przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), która zaleca jedzenie do 10 jaj tygodniowo, oczywiście uwzględniając w tym również jajka dodawane do innych potraw, np. makaronów lub mięs. Jeżeli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, każdy może jeść jedno dziennie, korzystając z ich wartości odżywczych. To dzięki nim organizm uzyskuje niezbędny budulec dla rozwoju mięśni, kości i mózgu.
Wartość odżywcza jajka – czy jajka są zdrowe – rodzinazdrowia.pl

Prawda i mit – wartość odżywcza jajka a cholesterol

Najpoważniejszym zarzutem kierowanym w stronę jajek jest posądzanie ich o podwyższanie cholesterolu. Przez długie lata, czy to jajka na miękko, czy na twardo, nie były polecane podczas walki z tym problemem, jednak to się zmienia. Kilka jajek w tygodniu nie stanowi zagrożenia podwyższeniem cholesterolu, ponieważ w samym jaju nie ma go aż tak dużo, żeby zaszkodził ludzkiemu organizmowi. Co więcej, coraz częściej zaznacza się, że jajko kurze może mieć istotny wkład w walce z wysokim cholesterolem, a to ze względu na znajdującą się w nim lecytynę, która rozbija tłuszcze i cholesterol, nie pozwalając mu na przywieranie do ścianek żył.

Ciągły dylemat – czy jajka są zdrowe?

Jajka kurze są niezastąpionym źródłem białka oraz aminokwasów egzogennych. Takie aminokwasy nie są wytwarzane w organizmie i trzeba dostarczać je wraz z pokarmem, zwłaszcza że są niezbędne do zachodzących w ciele procesów. Jednocześnie białko w jajku uznawane jest przez WHO za najbardziej wartościowe z istniejących, doskonale spełniające zapotrzebowanie człowieka na ten składnik. Jest ono istotnym elementem budowania masy mięśniowej, koniecznym do regeneracji mięśni oraz odpowiedniego działania układu nerwowego. Z powodu tych właściwości, nie powinno się radykalnie wykluczać jajek z diety, a jedynie dostosować ich ilość do swojego stanu zdrowia.

Najcenniejsze właściwości jajka

Poza zawartością białka i aminokwasów, jajka mają również inne pozytywne właściwości. Są bardzo sycące, co czyni z nich doskonały składnik diety odchudzającej. Zapewniają energię na dłuższy czas – jedno jajko kurze zjedzone na śniadanie pozwala ograniczyć apetyt aż do obiadu. Co więcej, białko w jajku to nie jedyny zdrowy element. Istotna jest również luteina, będąca składnikiem ochronnym dla mięśni wokół oczu, dla wzroku oraz dla wszystkich narządów wewnętrznych.

Warto więc zapomnieć o ostrzeżeniach dotyczących spożywania jajek, które powtarzano 30 lat temu. Dziś odzyskały one w końcu dobre imię i warto korzystać z ich cennych wartości odżywczych.

Karolina Skrzek

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również