Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaKuchnia

Jak grillować, by sobie nie zaszkodzić?

Dnia i potrawy z grilla, czyli jak grillować zdrowo – zasady grillowania

Data publikacji: 4 lutego 2016, 14:27
Do grillowania nie trzeba nikogo namawiać, zwłaszcza w sezonie letnim. Co więcej, przepisów na grilla jest mnóstwo, każdy więc znajdzie coś dla siebie. Zarówno osoby jedzące mięso, jak i wegetarianie bez problemu przygotują dania, które zadowolą każdego smakosza. Powszechne grillowanie uznaje się za zdrowszą formę obróbki zarówno mięsa, jak i warzyw. Mimo to warto pamiętać o kilku zasadach, które pozwolą nam cieszyć się smakiem bez narażania zdrowia. Grilluj na żarze, nie pozostawiaj potraw na ruszcie zbyt długo, doprawiaj i unikaj dodatkowego tłuszczu – unikniesz dzięki temu ciemnych stron grillowania.
Jak grillować zdrowo – rodzinazdrowia.pl

Jak przyrządzać dania na grillu – jak grillować zdrowo

Trzeba pamiętać, że nie wszystkie paliwa są zdrowe – niektóre brykiety mogą zawierać materiały wydzielające substancje smoliste. O wiele zdrowszy jest węgiel drzewny czy zwykłe drewno (warto tu zaznaczyć, że powinno to być drewno drzew liściastych, ponieważ drzewa iglaste zawierają dużą ilość olejków eterycznych, które pod wpływem temperatury mogą mieć właściwości silnie toksyczne). Aby zachować jak najzdrowszą formę grillowanych dań, nie powinny być one pieczone w wysokiej temperaturze oraz w bezpośrednim ogniu. O wiele zdrowsze jest pieczenie mięsa na równomiernie rozłożonych, żarzących się węgielkach, bowiem podczas grillowania mięsa na bardzo wysokim ogniu wydzielają się rakotwórcze heterocykliczne aminy i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Nie należy przesadzać z długością pieczenia – badania wykazały, że długa obróbka cieplna może być czynnikiem zwiększającym ryzyko nowotworów wątroby, płuc czy raka piersi.

Dania na grilla – które się nadają?

Przepisów na potrawy z grilla jest tak wiele, że można odnieść wrażenie, iż na ruszt można włożyć prawie wszystko. Najpopularniejsze jest oczywiście mięso we wszelkiej postaci, ale trzeba pamiętać, że to właśnie ono stwarza największe zagrożenie dla zdrowia, jeśli poddawane jest obróbce cieplnej w niewłaściwy sposób. Ryzyko związane z grillowaniem mięsa można obniżyć na kilka sposobów. Potwierdzono, że antyoksydanty zawarte w niektórych przyprawach eliminują substancje rakotwórcze, warto więc do grillowanych potraw dodać tymianek, szałwię, rozmaryn czy czosnek. Powinniśmy również unikać pieczenia zamrożonego mięsa. Najlepiej natrzeć je przyprawami i marynować przez co najmniej kilka godzin. Aby pozbyć się substancji rakotwórczych lub ograniczyć ich wydzielanie podczas grillowania mięsa, możemy również użyć... alkoholu. Marynata na bazie czerwonego wina lub piwa może zredukować ich obecność nawet o połowę!

Różnorodność przepisów na grilla

Grillować można nie tylko mięso. Warzywa są równie smaczne, nie wydzielają przy tym szkodliwych substancji. Są doskonałą alternatywą pod warunkiem, że unikamy dodawania do nich zbyt dużej ilości tłuszczu. Przepisów na grillowane dania na bazie warzyw jest naprawdę dużo, nie brakuje również akcesoriów, które ułatwią nam upieczenie nawet pomidorów koktajlowych. Podobnie jak w przypadku mięsa, potrawy z grilla składające się z warzyw doprawić możemy przyprawami. Pamiętajmy jednak, że niektóre gotowe mieszanki, oprócz ziół, zawierają całe mnóstwo niezdrowych składników – wzmacniaczy smaku i konserwantów.

Agnieszka Wasiluk

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również