Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningForma i zdrowie

Jak uniknąć przetrenowania?

Trening bez przeforsowania mięśni

Data publikacji: 4 lipca 2016, 12:37
W ferworze dbałości o ciało, czasem gubimy złoty środek i zapominamy o zachowaniu równowagi między wysiłkiem fizycznym a odpoczynkiem. Wtedy narażamy nasz organizm na pojawienie się objawów przetrenowania.

Czym się objawia?

Sport to zdrowie, a aktywność jest zalecana każdemu, bez względu na wiek. Jednak „lepsze jest wrogiem dobrego” i jeśli przesadzimy z ilością lub intensywnością treningu, boleśnie możemy odczuć tego skutki.

Przetrenowanie objawia się bólem mięśni oraz zmęczeniem, zarówno fizycznym jak i psychicznym. Może też prowadzić do wyczerpania organizmu. Przetrenowanie może pojawić się wtedy, gdy zanika równowaga między podejmowanym wysiłkiem fizycznym a czasem przeznaczonym na regenerację sił organizmu. Ma to miejsce np. po zwielokrotnieniu liczby powtórzeń w seriach ćwiczeń oraz przy źle dobranym programie treningowym.

Przetrenowanie objawia się m.in. bólem w przeforsowanych partiach ciała, jak również w odległych. Pojawić może się m.in. ból mięśni stawów czy ból i zawroty głowy. Mogą pojawić się: drażliwość, wahania nastroju, problemy ze snem, osłabienie libido, a także osłabienie odporności organizmu i niechęć do jedzenia oraz awersja do podejmowania kolejnych treningów i spadek ogólnej kondycji.

Jak unikać przetrenowania?

Najlepiej zrezygnować z katorżniczych treningów na rzecz lżejszych form aktywności fizycznej, np. zamiast ciężkiego treningu na siłowni, wybierać jogging, siatkówkę, pływanie, koszykówkę czy jazdę na rowerze. Nawet, gdy odczuwamy ból po wysiłku i niechęć do niego, warto zmobilizować się np. do spaceru i odpowiednio zbilansować swój jadłospis.

Gdy powracamy do ćwiczeń na siłowni – warto skorzystać z pomocy trenera, który dobierze nam odpowiedni zestaw ćwiczeń, uwzględniając nasze możliwości, stan zdrowia i oczekiwania. Będzie też nadzorował naszą technikę wykonywania ćwiczeń. Ciężkie ćwiczenia siłowe warto zastąpić gimnastyką: dobre będą pompki lub przysiady. Warto pamiętać o rozgrzaniu mięśni. Bardzo ważna jest też odpowiednia regeneracja i minimum 7-8 godzin snu.

Przetrenowanie może prowadzić do osłabienia organizmu i zwiększenia jego podatności na infekcje oraz kontuzje fizyczne i urazy. Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór ćwiczeń i ich intensywności do naszych możliwości.

Emilia Seweryn
Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.