Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaZdrowa żywność

Jarmuż – z czym to się je?

Dania z jarmużem, czyli przepisy z jarmużem i wykorzystanie jego właściwości

Data publikacji: 12 lutego 2016, 11:56
Jarmuż to odmiana kapusty, która w ostatnim czasie robi furorę wśród osób dbających o zdrowy styl życia. Podpowiadamy, jak najlepiej go przyrządzić i na jakie jego właściwości warto zwrócić uwagę.
Dania z jarmużem – przepisy z jarmużem – rodzinazdrowia.pl

Właściwości jarmuże, czyli jakie składniki odżywcze on zawiera?

Do niedawna jarmuż był w Polsce mało popularną rośliną. Na szczęście ta sytuacja zaczęła ulegać zmianie, ponieważ potrawy z jarmużem mogą zdziałać cuda dla naszego zdrowia. Podobnie jak inne warzywa kapustne zawiera dużo sulforafanu oraz karotenoidów, które mają właściwości antyrakowe. Jarmuż bogaty jest też w wapń, żelazo i potas oraz witaminy C i K. Do tego ma niewiele kalorii i obfituje w błonnik.

Przepisy na dania z jarmużem

Odpowiednio przygotowany jarmuż jest nie tylko zdrowy, ale także naprawdę pyszny. Oto kilka pomysłów na potrawy z jarmużem, które warto wykorzystać na co dzień.

Aby jarmuż nie stracił właściwości odżywczych, nie należy poddawać go zbyt intensywnej obróbce cieplnej. Najlepiej sparzyć go wrzątkiem albo gotować maksymalnie 3-4 minuty. Tak przygotowane liście można natrzeć czosnkiem i oliwą i podać z odrobiną soku z cytryny.

Pesto z jarmużem, czyli śródziemnomorskie potrawy z jarmużem

Jarmuż, podobnie jak bazylię, można wykorzystać do zrobienia pesto. Pozostałe składniki to orzechy, np. nerkowce. Możemy dodać do niego także parmezan, a jeśli wybieramy opcję wegańską – płatki drożdżowe.

Gołąbki i inne potrawy z kapustą

Jarmużem możemy z powodzeniem zastąpić kapustę w gołąbkach. Szczególnie godna polecenia jest wersja bezmięsna np. z ryżem i soczewicą albo pieczarkami. Warzywo to możemy również dorzucić do gulaszu, do surówki zamiast kapusty czy do warzyw z grilla i wszędzie tam, gdzie podpowie nam fantazja.

Zielone koktajle, czyli wykorzystaj właściwości jarmużu w napojach

Przepisy na koktajle z jarmużem i innymi zielonymi warzywami zyskują ostatnio zasłużoną popularność. Jarmuż można połączyć z owocami, takimi jak banan, pomarańcza, mango czy brzoskwinia. Do koktajlu warto też dodać sok z cytryny, który wspomaga wchłanianie żelaza.

Aleksandra Dudra
Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również