Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaRodzinaSzkoła

Najlepsza edukacja dla Twojego dziecka. Czy szkoła integracyjna to dobry pomysł?

Zalety i zagrożenia związane z posłaniem zdrowego dziecka do szkoły integracyjnej

Data publikacji: 17 maja 2016, 11:12
Każdy rodzic pragnie zapewnić swojemu dziecku możliwie najlepszą edukację, ale także wychować pociechę w duchu cennych wartości. Dlatego wielu rodziców rozważa zapisanie dziecka do szkoły integracyjnej. Oczywiście, pozostaje wiele pytań i wątpliwości, czy takie rozwiązanie będzie właściwe i korzystne z punktu widzenia rozwoju naszej pociechy – jest to naturalny przejaw troski i odpowiedzialności. Poniżej przedstawione zostały różne aspekty edukacji w szkołach integracyjnych, zarówno te pozytywne, jak i negatywne.

Idea szkoły integracyjnej

 
Zadaniem szkół lub klas integracyjnych jest nauczanie dzieci zdrowych oraz niepełnosprawnych, wsparcie rozwoju obu grup uczniów, budowanie prawidłowych relacji między nimi, nauka współpracy, empatii i zrozumienia. Dla dzieci niepełnosprawnych jest to przede wszystkim szansa na wydostanie się ze społecznej izolacji. Dzięki kontaktowi ze zdrowymi rówieśnikami, mogą lepiej rozwijać się intelektualnie oraz emocjonalnie, a także budować poczucie własnej wartości.
 

Co zyskują zdrowe dzieci na integracji?

 
Przede wszystkim, możliwość wypracowania postawy wobec osób, które się od nich różnią. Dzieci pozbywają się lęku oraz stereotypów dotyczących osób niepełnosprawnych, ucząc się przy tym odpowiedzialności, współpracy oraz niesienia pomocy innym. Zdrowe dzieci ze szkół integracyjnych cechuje większy poziom wrażliwości społecznej. Poprzez kontakt z dziećmi niepełnosprawnymi, dowiadują się, jak przełamywać własne słabości, uczą się asertywności, a także rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
 

Nauka w klasie integracyjnej

 
Do szkół integracyjnych uczęszczają dzieci zdrowe oraz niepełnosprawne fizycznie lub intelektualnie. Coraz częściej uczniami klas integracyjnych zostają także dzieci z zaburzeniami w zachowaniu. Stopień i rodzaj niepełnosprawności nie mają jednak wpływu na program kształcenia oferowany uczniom – lekcje nie różnią się poziomem merytorycznym od zwykłych klas. Jedyna różnica polega na obecności nauczyciela pomocniczego, który wspiera w nauce dzieci niepełnosprawne. Wysoki poziom jakości zajęć zapewnia mniejsza, w stosunku do klas tradycyjnych, liczba uczniów, co pozwala nauczycielom poświęcić więcej czasu każdemu uczniowi z osobna.
 

Zagrożenia wynikające z uczęszczania do szkoły integracyjnej

 
Jedynym realnym zagrożeniem, z którym rodzice zdrowych dzieci ze szkół integracyjnych mogą się spotkać, jest brak zrozumienia i wykluczenie przez osoby, które nie biorą udziału w programie bądź te uprzedzone do idei integracji.
 
Warto pamiętać, że jakość kształcenia zapewniają profesjonalni pedagodzy, którzy doskonale znają specyfikę swojej pracy. Dlatego jeśli nasze dziecko jest wystarczająco dojrzałe emocjonalnie, nauka w szkole integracyjnej z pewnością będzie wartościowym doświadczeniem.
 
Marta Brzezińska
Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.