Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaRodzinaSzkoła

Samotny powrót do domu ze szkoły – wyzwanie dla dziecka i rodzica

Zasady bezpiecznego powrotu z zajęć

Data publikacji: 6 czerwca 2016, 14:59
Przychodzi ten dzień, kiedy dziecko nie chce już zostawać po lekcjach w szkolnej świetlicy, a my nie mamy możliwości odebrania go wcześniej ze szkoły. Wówczas zapada decyzja o pierwszym samodzielnym powrocie dziecka po skończonych lekcjach. Naturalnie, wiek dziecka, w jakim to nastąpi, zależy przede wszystkim od stopnia jego rozwoju, długości trasy ze szkoły do domu oraz od rodziców. Nie zmienia to jednak podstawowej kwestii – droga ta musi być bezpieczna. Jakich zasad należy przestrzegać, by pierwszy powrót do domu był udany? Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii.

Kiedy dziecko może wracać samo do domu?

Zgodnie z prawem, dziecko w wieku do siedmiu lat może poruszać się po drodze poza strefą zamieszkania tylko pod opieką osoby, która ma ukończone minimum dziesięć lat. Nie znaczy to jednak, że podczas takiej drogi rodzice czy opiekunowie są zwolnieni z obowiązku zadbania o jego bezpieczeństwo. Oczywiście, zgadzając się na samodzielny powrót dziecka ze szkoły, musimy wziąć pod uwagę jego dojrzałość oraz ewentualne zagrożenia, które nasza pociecha może napotkać na swej drodze. Co ważne – taka wędrówka musi być poprzedzona wielokrotnym przemierzeniem trasy wraz z dorosłym, tak byśmy byli pewni,  że dziecko nie pomyli drogi oraz że wie, w jakich miejscach powinno zachować szczególną czujność.

Zasady bezpiecznego powrotu

Przede wszystkim zadbajmy o to, by dziecko znało i przestrzegało zasad ruchu drogowego – przechodziło przez ulicę tylko na przejściu dla pieszych po uprzednim upewnieniu się, że nic z obu stron nie nadjeżdża. Uczulmy również dziecko na kontakt z nieznajomymi – nauczmy je, że nie ze wszystkimi osobami dorosłymi można rozmawiać, nie należy reagować na propozycje podwiezienia czy poczęstowania czymś słodkim. Podkreśl również, że jeśli wydarzy się coś, co wzbudzi niepokój dziecka, powinno natychmiast głośno zareagować – krzykiem lub płaczem. Ustal z dzieckiem hasło bezpieczeństwa – tylko podanie tego hasła przez nieznajomego będzie umożliwiało przeprowadzenie z nim rozmowy. Przećwicz potencjalnie niebezpieczne sytuacje w domu, by w praktyce maluch nauczył się na nie odpowiednio reagować. Odegranie scenek rodzajowych pomoże mu zapamiętać zasady bezpieczeństwa.

Zuzanna Kurzela

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.