Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaArtykuły spożywcze

Skąd się wzięła popularność ciasteczek proteinowych? Jak wybrać te najlepsze?

Sprawdź co to są proteiny i w jakim jedzeniu się znajdują. Omawiamy popularne ciasteczka proteinowe

Data publikacji: 2 sierpnia 2016, 07:00
Ciasteczka i batony proteinowe, czyli przekąski bogate w białko i węglowodany to częsty element diety odchudzającej i jadłospisu sportowców. Ciasteczka proteinowe dostarczają dużą ilość składników odżywczych, szybko zaspokajają głód i mogą od czasu do czasu stanowić zamiennik tradycyjnego posiłku. Ponadto regenerują organizm po treningu i zwiększają masę mięśniową. Ale zawierają też szkodliwe cukry proste i utwardzane tłuszcze, więc jak to jest? Super zdrowa przekąska czy zdradziecki nawyk?
Ciasteczka proteinowe - rodzinazdrowia.pl

Co to są proteiny?

Proteiny to białko zarówno pochodzenie zwierzęcego, jak i roślinnego. Białko jest niezbędne do prawidłowej pracy organizmu, jest ważnym elementem budowy i odbudowy komórek, dostarcza energii i daje uczucie sytości, dzięki czemu zapobiega otyłości. Niedobór protein w jedzeniu powoduje zahamowanie wzrostu i rozwoju fizycznego u dzieci, zmniejszenie odporności na choroby zakaźne, osłabia włosy i paznokcie. Największe zapotrzebowanie na białko wykazują dzieci, kobiety w ciąży i sportowcy. Ci ostatni mogą zakupić odpowiednio przygotowane proteiny dla sportowców (odżywki białkowe), w pozostałych przypadkach należy skupić się przede wszystkim na odpowiedniej diecie, tak aby nie dopuścić do niedoborów białka w organizmie.

W czym są proteiny?

Proteiny w jedzeniu znajdziemy zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego (są to wysokowartościowe białka, zawierające aminokwasy egzogenne, których człowiek nie syntetyzuje samodzielnie i musi je dostarczać wraz z pożywieniem), jak i roślinnego. Najwięcej wysokowartościowego białka mają: mięso (drób, jagnięcina, wieprzowina), ryby, mleko, jajka, sery białe, jogurty i kefiry. Białko niepełnowartościowe (czyli takie, w którym brakuje co najmniej jednego niezbędnego aminokwasu) zawarte jest z kolei w: roślinach strączkowych (groch, fasola) oraz produktach zbożowych (płatki owsiane, pieczywo i makarony razowe, kasze). Oba rodzaje protein są równie istotne i doskonale się uzupełniają, dlatego najlepiej łączyć je w posiłkach.

Domowe ciasteczka proteinowe

Doskonałym sposobem na dostarczenie organizmowi kompilacji białka roślinnego i zwierzęcego jest jedzenie gotowych ciastek lub/i batonów proteinowych. Niestety, bardzo często zawierają one jako dodatek: cukry proste, tłuszcze utwardzane, syrop glukozowo – fruktozowy, które mają negatywny wpływ na organizm, szczególnie osób na diecie odchudzającej. Warto zatem czytać skład takich produktów i wybierać te z najmniejszą ilością składników lub wykonać ciasteczka samodzielnie. Rzecz nietrudna, szybka i przede wszystkim zdrowa.

Przepis na owsiane ciasteczka proteinowe

Do ich wykonania potrzebne będą:

  • 2 szklanki płatków owsianych,
  • jajko (1 szt.),
  • 1 żółtko,
  • łyżka miodu,
  • opcjonalnie: otręby, orzechy (włoskie, arachidowe, laskowe, nerkowce), żurawina, rodzynki, może być też banan.

Wszystkie składniki mieszamy, formujemy ciastka i pieczemy w temperaturze 180 stopni Celsjusza przez ok. 20 minut (aż ciastka się zarumienią). Ciasteczka możemy nosić ze sobą i sięgać po nie w razie potrzeby.

Karolina Kruczkowska

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również