Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaZdrowieZdrowie psychiczne

Terapia dziecka z autyzmem

Data publikacji: 2 kwietnia 2025, 07:09
Zwykle autyzm objawia się w postaci zaburzeń integracji wrażeń zmysłowych, problemów z komunikacją, wyrażaniem uczuć i funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej i społeczeństwie. Jak pracować z dzieckiem autystycznym, aby zapewnić mu maksymalny komfort psychologiczny w codziennym funkcjonowaniu?

Spis treści:

Podłoże autyzmu

Według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10 zaburzenia ze spektrum autyzmu (autism spectrum disorders) dotyczą ok. 1% populacji, bez względu na rasę, status ekonomiczny czy kraj zamieszkania. Szacuje się, że w Polsce żyje ok. 74 tys. osób poniżej 18. roku życia, u których rozpoznano autyzm.

Przyczyny autyzmu nadal stanowią zagadkę. Kiedyś za spowodowanie tak silnej zmiany w psychice dziecka obwiniano chłodne wychowanie. Wśród teorii były i takie, które poszukiwały przyczyn we wpływie szczepionek na układ nerwowy niemowlęcia. Dowiedziono jednak, że nie może to być przyczyną powstania autyzmu. Obecnie uczeni skłaniają się ku teoriom związanym z podłożem genetycznym, wskazują też na możliwość dziedziczenia predyspozycji do autyzmu po rodzicach.

Jakie objawy?

Zaburzenia autystyczne rozwijają się u dzieci przed 3. rokiem życia, chociaż choroba może ujawnić się później. Mówimy wówczas o autyzmie atypowym. To trochę mylące określenie, ponieważ nie ma dwóch autystów, którzy byliby do siebie podobni – każde dziecko prezentuje odmienne symptomy i ich nasilenie. Mimo to możemy zaobserwować pewne wspólne objawy świadczące o wystąpieniu spektrum autyzmu.

Jednymi z pierwszych symptomów, które zauważają rodzice, są m.in. słaby kontakt wzrokowy z dzieckiem oraz opóźnienie rozwoju mowy względem rówieśników. Często zauważalny jest również brak uśmiechu (na widok opiekuna, ulubionej zabawki), co świadczy o zaburzeniach mimicznych. Charakterystyczną cechą jest również tworzenie własnego „języka” czy powtarzanie ciągle tych samych pytań.

Dzieci z autyzmem źle znoszą zmiany codziennej rutyny. U niektórych można zaobserwować dodatkowo zaburzenia ruchowe, np. powtarzanie tych samych gestów czy nadwrażliwość poszczególnych zmysłów. Dzieci autystyczne mogą nie reagować na inne osoby, żyją jakby w swoim świecie, skupiają się na jednym bodźcu, ignorując przy tym pozostałe. Niektóre maluchy nie reagują nawet na swoje imię, unikają kontaktu fizycznego. Inne reagują nieadekwatnie do bodźców, np. wpadają w furię, gdy poczują jakiś zapach albo usłyszą określony dźwięk.

Warto zaznaczyć, że autyzm to całościowe zaburzenia rozwojowe, które nie musi iść w parze z zaburzeniami intelektu. Co prawda pewne tego typu objawy są obserwowane u prawie 50% autystyków, jednak wielu z nich wykazuje ponadprzeciętne zdolności (np. matematyczne), które są nieosiągalne dla innych dzieci.

Terapia psychologiczna

Badania nad autyzmem wczesnodziecięcym oraz formami terapii zapoczątkował amerykański lekarz psychiatra Leon Kanner w latach 70. XX wieku. Od tego czasu wiedza na temat autyzmu znacznie się rozwinęła i obecnie lekarze posiadają całkiem pokaźny zbiór możliwości terapii oraz pracy z dzieckiem autystycznym.

Aby przynosić pożądane efekty, terapia powinna być kompleksowa i przebiegać w kilku obszarach równocześnie. Podstawą jest terapia psychologiczna, która wyrównuje deficyty rozwojowe. Jej celem jest zmiana zachowania osoby z autyzmem – zwiększenie liczby zachowań pozytywnych (akceptowanych społecznie/prawidłowych) i zmniejszenie częstotliwości występowania zachowań negatywnych. Terapię prowadzi wykwalifikowany terapeuta, który pracuje bezpośrednio z dzieckiem, ale jest również wsparciem dla całej rodziny. Jego zadaniem jest pomoc w budowaniu więzi między pacjentem a otoczeniem.

Terapia sensoryczna

Drugim, bardzo ważnym elementem holistycznej pracy z dzieckiem z autyzmem jest terapia sensoryczna. U większości z nich obserwuje się szereg nieprawidłowości w odbiorze i integrowaniu bodźców płynących ze środowiska, co w zdecydowany sposób utrudnia dziecku codzienne funkcjonowanie i naukę. Powoduje to nieadekwatne reakcje związane z nadwrażliwością na bodźce zewnętrzne (np. nadwrażliwość na dźwięki).

Dobór odpowiednich ćwiczeń, powtarzanych regularnie, pozwala na wypracowanie bardzo dobrych efektów i znaczne ograniczenie problemów związanych ze sferą sensoryczną. Pozytywnie wpłynie też na wyciszenie dziecka.

Terapia biomedyczna

Autyzm często wiąże się również z zaburzeniami funkcjonowania organizmu. Zazwyczaj dotyczą one sfery gastrologicznej (dolegliwości ze strony układu pokarmowego). Dlatego bardzo ważne jest, aby w kompleksowej terapii znalazło się również miejsce na terapię biomedyczną. Zwykle obejmuje ona prowadzenie diety – najczęściej bezglutenowej, bezmlecznej i bezcukrowej, suplementację mikroelementami, niekiedy również oczyszczanie z metali ciężkich.

Przy dzisiejszym poziomie wiedzy medycznej oraz dietetycznej istnieje możliwość całkowitego wyeliminowania dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Prawidłowo prowadzona opieka biomedyczna eliminuje wiele niekorzystnych zachowań i jest nieocenionym wsparciem w pracy z dzieckiem autystycznym.

Terapie wspomagające

Biorąc pod uwagę kompleksowość terapii, specjaliści zalecają również wdrożenie terapii wspomagających. Towarzyszą one głównemu nurtowi terapii i mogą przybierać różne formy. Są to m.in.: trening słuchowy, ruch rozwijający wg Weroniki Sherborne, gimnastyka mózgu, dogoterapia, hipoterapia, delfinoterapia, muzykoterapia i wiele innych.

Oprócz bezspornego wpływu na poprawę samopoczucia u dziecka są one również bezpieczną formą rozrywki. Dodatkowo warto zadbać o uporządkowany plan dnia a nawet tygodnia, wprowadzenie jasnych zasad, stonowane otoczenie (np. kolory ścian), unikanie wyjść w głośne, zatłoczone miejsca. Pomoże to dziecku w zbudowaniu poczuciu bezpieczeństwa i pewności.

Dzięki rozwojowi różnych gałęzi medycyny oraz psychologii mamy obecnie pokaźny arsenał możliwości w pracy z dziećmi autystycznymi. Możemy znacznie poprawić ich samopoczucie i formę fizyczną oraz sprawić, że śmielej otworzą się na otaczający je świat. Praca wymaga cierpliwości, delikatności oraz czasu, jednak jej efekty bez wątpienia są tego warte.

Łukasz Pieńkowski

Powrót
Magazyn Rodzina Zdrowia
nr 30

Czytaj ZA DARMO!

.

___________________________REKLAMA

___________________________________