Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaZdrowieUkład krwionośny

Życie po zawale. Czy powrót do całkowitego zdrowia jest możliwy?

Sprawdź jak żyć po zawale. Przedstawiamy ćwiczenia i dietę po zawale serca. Dowiedz się jak wzmocnić serce po zawale

Data publikacji: 14 sierpnia 2016, 07:00
Choroby układu sercowo-naczyniowego to najczęstsze przyczyny zgonów wśród Polaków. Rocznie ponad 200 tysięcy osób w naszym kraju umiera z powodu zawału serca. Na szczęście dzięki odpowiedniej edukacji i coraz lepszej opiece medycznej wielu pacjentów udaje się uratować. Jak wzmocnić nasze serce po zawale? Co robić, by żyć długo i zdrowo?
Życie i dieta po zawale serca - rodzinazdrowia.pl

Jak żyć po zawale, czyli pierwsze dni po zawale

Zawał serca to szok dla organizmu. Część mięśnia sercowego obumiera w wyniku niedokrwienia (np. spowodowanego zamknięciem naczynia wieńcowego przez blaszkę miażdżycową). Rokowanie pacjenta zależy przede wszystkim od tego, jak duża część serca uległa martwicy. Pierwsze dni po zawale chory spędzi na oddziale, gdzie lekarze będą monitorować jego stan i przygotują serie zaleceń dotyczących przyjmowanych leków, stylu życia, ćwiczeń i diety.

Leki po zawale serca czyli życie po zawale

Każda osoba, która przeżyła zawał serca, musi pamiętać, że teraz od jej starań i odpowiedzialności zależy jej zdrowie. Bardzo ważne jest, by regularnie odwiedzać lekarza i przyjmować przepisane leki. Zwykle są to:

  • kwas acetylosalicylowy,
  • inhibitor konwertazy angiotensyny,
  • beta-bloker,
  • statyna.

Te cztery leki osoba po zawale zażywać będzie do końca życia. Dodatkowo przez 12 miesięcy powinna przyjmować lek hamujący agregację płytek (np. klopidogrel). W zależności od tego, czy chorujemy jeszcze na inne choroby przewlekłe, terapia może ulegać zmianom.

Ćwiczenia po zawale serca - jak wzmocnić serce po zawale?

Aktywność fizyczna po zawale - rodzinazdrowia.plRównie ważna, co pamiętanie o regularnym zażywaniu leków, jest zmiana stylu życia. Odpowiedni wysiłek fizyczny i dieta, połączone z działaniem leków, mogą zdecydowanie usprawnić pracę serca po zawale. Pod żadnym pozorem nie należy obawiać się ruchu. Lekarz zawsze poinstruuje nas o tym, na jaki poziom wysiłku fizycznego możemy sobie pozwolić. Będzie to zależeć przede wszystkim od rozległości zawału i wieku pacjenta. Zdecydowana większość chorych nie będzie miała żadnych ograniczeń, chociaż o sportach uprawianych wyczynowo można zapomnieć. Ćwiczenia powinny być wykonywane regularnie. Najczęściej zaleca się 60 minut umiarkowanego wysiłku fizycznego 3 razy w tygodniu. Mowa tutaj o szybkich spacerach, nordic walkingu, wchodzeniu po schodach, jeździe rowerem. Wśród chorych po zawale często można usłyszeć mit, że seks jest dla nich bardzo niebezpieczny. Nie jest to prawda. Osoby aktywne seksualnie nie muszą niczego zmieniać w swoim życiu erotycznym. Zaleca się jedynie minimum 4 tygodnie wstrzemięźliwości od momentu opuszczenia szpitala. Dodatkowo warto wspomnieć, że coraz więcej lekarzy decyduje się na wykonanie u osób po zawale (w ciągu pierwszego miesiąca od incydentu sercowego) testu wysiłkowego połączonego z EKG, pomiarem ciśnienia i określeniem tzw. równoważnika metabolicznego (ilość tlenu zużywana przez organizm w warunkach spoczynku). Jest to zalecana metoda, ponieważ na jej podstawie lekarz może obiektywnie ocenić, na jaki wysiłek fizyczny pacjent po zawale może sobie pozwolić.

Dieta po zawale serca – jesteś tym, co jesz

Zawał serca a dieta - rodzinazdrowia.plKolejnym bardzo ważnym aspektem związanym ze zmianą stylu życia jest odpowiednia dieta. Każdy z nas powinien dbać o to, by jeść zdrowo, ale to osoby po zawale powinny szczególnie zwrócić uwagę na zbilansowanie swoich posiłków. Przede wszystkim należy pozbyć się zbędnych kilogramów (nadwaga sprzyja nadciśnieniu tętniczemu, które jest czynnikiem ryzyka zawału). Ważne jest obniżenie poziomu lipidów we krwi, których nadmiar powoduje powstawanie blaszek miażdżycowych w naczyniach wieńcowych. Należy zatem pamiętać, żeby jeść mało, ale regularnie, np. pięć posiłków dziennie. Pozbądźmy się z diety cukrów prostych (słodkie przekąski, ciasta, napoje gazowane), ograniczmy spożywanie soli i spróbujmy zastąpić ją np. ziołami. Należy unikać smażonych potraw, są one bowiem bogate w kwasy nasycone i kwasy nienasycone trans (ich spożywanie zwiększa poziom tzw. „złego” cholesterolu LDL). Zamiast smażenia, warto piec beztłuszczowo, a najlepiej gotować na parze. Postarajmy się usunąć z diety czerwone mięso i zastąpić je mięsem chudym, białym (kurczak, indyk). W naszej diecie powinno znaleźć się miejsce na błonnik (np. chleb pełnoziarnisty, otręby), witaminy (ich najcenniejszym źródłem są świeże warzywa) i dobroczynne kwasy tłuszczowe nienasycone omega-3 (olej lniany, tran).

Krzysztof Pawlak

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.