Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningForma i zdrowie

Jak dbać o jakość snu?

Co warto wiedzieć o dobrym śnie?

Data publikacji: 3 września 2017, 05:00
Jak często słyszycie od swoich kolegów w pracy, że znów są niewyspani? A jak często okazuje się, że Wy sami przewracacie się z boku na bok i nie jesteście w stanie zasnąć? Na nasz dobry sen ma wpływ wiele czynników, o których nie zawsze się myśli.

Co wpływa na nasz sen?

To, jak spędzamy noc, warunkuje nasze funkcjonowanie w ciągu dnia. Dobrze jest więc zadbać o to, by jak najspokojniej przespać całą noc. Co jednak, jeśli o poranku wciąż czujemy się zmęczeni? Zastanówmy się, jak poprawić jakość snu. Być może nie robimy wszystkiego, co w naszej mocy, by spać spokojnie? Okazuje się bowiem, że na to, jak czujemy się rano, ma wpływ wiele czynników, takich jak światło, które pada na nasze łóżko przez okno, powietrze w sypialni, łóżko, na którym śpimy czy chrapanie męża lub żony. Liczy się również nasz nastrój w momencie układania się do snu. Jak sprawić, że wstaniemy wypoczęci?

Czytaj więcej w temacie: Skuteczne sposoby na bezsenność

Zbawienna rutyna

Okazuje się, że bardzo ważne są nasze codzienne rytuały, które wykonujemy przed pójściem spać. Otóż nasz mózg rejestruje, że po takich czynnościach, jak mycie zębów czy kąpiel następuje położenie się do łóżka i zasypianie. Często słyszymy, jak znajomi opowiadają, że bez wieczornego prysznica nie są w stanie zasnąć. W rzeczywistości okazuje się, że odpowiada za to nasz mózg – zakłócona kolejność przygotowania do snu może wprowadzić go w pewien dyskomfort. Ważna jest również odpowiednia dawka relaksu przed snem. Zanim zamkniemy oczy, warto wyłączyć telewizję i komputer, przeczytać kilka stron ulubionej książki czy posłuchać spokojnej, relaksacyjnej muzyki. Odpowiednie wyciszenie pozwoli nam zasnąć bez zakłóceń.

Wpływ łóżka na sen

Im więcej poduszek, tym lepiej? Niekoniecznie. Łóżko, na którym śpimy, odgrywa w naszym śnie bardzo ważną rolę. Powinniśmy zatem dobrać poziom miękkości materaca odpowiednio do naszych potrzeb. Zbyt miękkie podłoże do spania może wcale nie okazać się wygodne, a my łatwo będziemy się w nim zapadać. Najlepszy materac to taki, który dopasuje się kształtem do naszej sylwetki, ale gdy postanowimy się z niego podnieść, po chwili wróci do swojego pierwotnego stanu. Taki materac będzie dla nas nie tylko najwygodniejszy, ale i najzdrowszy.

Czytaj więcej w temacie: Co oznaczają sny erotyczne?

Czy warto robić drzemki?

Kiedy rankiem dzwoni budzik, wielu z nas obiecuje sobie, że po powrocie z pracy lub z uczelni koniecznie położy się na łóżka choć na pół godziny. Pozostaje jednak pytanie – czy takie drzemki są dobre dla naszego zdrowia? Badania dowiodły, że tak! Krótki sen w ciągu dnia to spora dawka energii, która zwiększa naszą wydajność. Pomaga w podejmowaniu decyzji, wspomaga kreatywność, a także obniża poziom kortyzolu, dzięki czemu jesteśmy mniej zestresowani. Warto jednak dopilnować, by nie spać w ciągu dnia dłużej niż pół godziny za jednym razem. Optymalna drzemka powinna trwać nieco ponad kwadrans. Wybudzenie się po drzemce dłuższej może zająć więcej czasu i być dla nas trudniejsze niż w przypadku zmrużenia oka na chwilę. Niemniej jednak polecamy pójście spać w ciągu dnia. To doskonały sposób na skuteczną regenerację.

Czytaj więcej w temacie: Jak długo trzeba spać, aby się wyspać?

Marta Nowak

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.