Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaArtykuły spożywcze

Siemianka zamiast owsianki. Nowe pomysły na zdrowe i pożywne śniadanie

Co zjeść na śniadanie?

Data publikacji: 24 marca 2017, 14:51
To niewiarygodne, jak wielka moc kryje się w maleńkich, niepozornych ziarnach lnu! Dlaczego warto spożywać siemię lniane i jak je przygotować, by w pełni czerpać z jego dobroczynnych właściwości?

Siemię na zdrowie

Siemię lniane, odpowiednio przygotowane, nie tylko uzupełnia dietę w dobre tłuszcze, białko, kwasy organiczne, enzymy oraz witaminy (głównie A, E i z grupy B) oraz składniki mineralne (przede wszystkim cynk, magnez i żelazo), ale stanowi również naturalny środek wspomagający odchudzanie. Przede wszystkim jednak to wartościowe źródło energii, po które warto sięgać, rozpoczynając kolejny dzień. Nasiona lnu działają osłaniająco na śluzówkę jelit i żołądka. Zmacerowane (namoczone) i zmielone nasionka regulują pracę układu pokarmowego, zapobiegają zaparciom, są też cennym orężem w walce z wieloma schorzeniami. Stosuje się je między innymi w chorobach górnych dróg oddechowych, a okłady z lnu skutecznie koją i łagodzą podrażnienia. Udowodniono, że siemię lniane wspomaga pracę wielu narządów, a ze względu na wysoką zawartość fitoestrogenów roślinnych ma działanie antynowotworowe. Ziarna lnu trzeba jednak dawkować z umiarem, gdyż ze względu na dużą ilość błonnika ich spożycie może mieć efekt przeczyszczający (jakie jeszcze skutki niesie za sobą nadmierne spożywanie błonnika?). Optymalna dzienna porcja siemienia to ok. 20 g (dwie łyżki zmielonych ziaren), do których warto organizm przyzwyczajać, pamiętając, by zachować przynajmniej dwugodzinną przerwę między posiłkiem bogatym w siemię a zażyciem leków, ponieważ może ono zaburzać ich wchłanialność.

Mielone czy w ziarnach?

W sklepach znajdziemy dwa rodzaje siemienia: złociste i trudniej dostępne, ale bogatsze w substancje odżywcze brązowe. Ze względu na to, iż zmielone nasionka szybko jełczeją, najlepiej kupować je w formie nieprzetworzonej. Ziarenka przechowujemy w szczelnym i ciemnym pojemniku, w temperaturze pokojowej i mielimy tuż przed spożyciem, by nie stracić nic z ich właściwości. Namoczone siemię można zmiksować z owocami, dodawać do musli, jogurtu, a nawet sosów i zup. W wielu wypiekach zmielone i namoczone siemię może zastąpić jajko, nadając ciastu odpowiednią, kleistą konsystencję.

Przepisy na pożywne i zdrowe śniadanie z siemieniem lnianym

Siemianka bananowa

Składniki:

  • 30 g zmielonego siemienia lnianego
  • banan
  • mleko kokosowe (lub inne)
  • cynamon
  • kakao lub karob
  • łyżka miodu
  • suszone owoce
  • garść prażonych pestek słonecznika, dyni lub orzechów

Przygotowanie:

Siemię zalej ciepłą wodą i odstaw na  pół godziny lub nawet na noc. Otrzymaną zawiesinę zmiksuj z bananem, mlekiem i kakao (możesz lekko podgrzać, ale nie doprowadzając do zagotowania, gdyż wysoka temperatura utlenia cenne kwasy tłuszczowe zawarte w siemieniu). Dodaj miód, przyprawy i pozostałe składniki.

2. Lniane placuszki z owocami

Składniki:

  • 4 łyżki zmielonego siemienia lnianego
  • 2 jajka
  • 4 łyżki mleka
  • 4 łyżki wody
  • szczypta soli
  • olej do smażenia
  • mus jabłkowy lub starte jabłko
  • cynamon, kardamon, imbir

Przygotowanie:

Jajko, mleko, wodę, sól i siemię lniane dokładnie wymieszaj ze sobą i odstaw na 20 minut. Na rozgrzany olej połóż łyżką nieduże porcje ciasta i smaż je z obu stron. Podawaj z jabłkiem, oprószone przyprawami.

Sylwia Kupczyk

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również