X

Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningBieganie

Stopa neutralna, pronacja i supinacja. Jak określić typ stopy i dobrać buty sportowe?

Rodzaje stóp a buty sportowe

Data publikacji: 18 marca 2017, 01:47
Regularnie, tuż przed rozpoczęciem sezonu biegowego, producenci obuwia sportowego pokazują światu nowe kolekcje butów sportowych, w tym te do uprawiania joggingu. Slogany, kolory i nowe materiały zdają się być ważniejsze od ich prawidłowego doboru. Jak wybrać obuwie dopasowane idealnie do wszystkich typów stóp?

Obuwie a typy stóp

Dokonując wyboru butów do biegania, często sugerujemy się kampaniami reklamowymi czołowych producentów odzieży sportowej. Nie ma w tym nic złego, ostatecznie ubranie, które jest noszone w czasie treningu, musi odpowiadać gustom osób uprawiających sport. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że „standardowe” obuwie może nie być odpowiednie. Dlaczego? Istnieją różne typy stóp, a jeśli trening biegowy ma być bezpieczny, konieczna jest świadomość ich istnienia.

Test „mokrej stopy”

Dobór butów biegowych powinna poprzedzać wizyta w specjalnym sklepie z artykułami dla biegaczy. Znajdują się tam urządzenia, które określają nacisk stopy na podłoże, również w czasie biegu. Domowym sposobem może być po prostu „test mokrej stopy”, czyli nadepnięcie mokrą stopą na ciemną powierzchnię lub gazetę. Na podstawie zostawionego odcisku można stwierdzić, czy stopa jest neutralna lub czy konieczne jest zastosowanie odpowiedniej wkładki. Jest to sprawdzian, który każdy początkujący biegacz powinien wykonać. Dobrze dobrane buty sportowe zmniejszają ryzyko kontuzji, podnoszą komfort treningu i zmniejszają ewentualny ból wynikający z niedoskonałości budowy stóp oraz dawnych zaniedbań w sferze sprawności fizycznej.

Sposób stawiania stopy

Co zrobić, gdy odcisk stopy na papierze odbiega od naturalnego i jak to rozpoznać? Standardowo producenci obuwia dla biegaczy zwracają uwagę na styl stawiania stopy, przenoszenie ciężaru. To, jak stopa zachowuje się podczas biegu, świadczy o jej typie. Jeśli podczas wybicia stopa kieruje się do wewnątrz, przenosząc ciężar z zewnętrznej części pięty, mówi się o jej pronacji. Jest to naturalna reakcja amortyzująca wstrząsy. Jasno mówi się o tym, że stopy każdego człowieka są w mniejszym lub większym stopniu dotknięte tą cechą. Problemem mogą się stać znaczne zmiany, gdyż często prowadzą do trudnych do wyleczenia kontuzji.

Stopa neutralna

Czym zatem jest stopa neutralna? To ten rodzaj stopy, który po zetknięciu z podłożem, równomiernie rozkłada ciężar na całej powierzchni. Podczas biegu ciężar ciała rozprowadzany jest równomiernie począwszy od pięty, aż do wybicia palcami. Stopę neutralną można rozpoznać po tym, że patrząc na nią od tyłu, pięta ustawiona jest w linii prostej z łydką, a ciężar ciała jest rozłożony równo na pięcie. Wybór obuwia jest tu prosty – buty dla osób z tym typem stopy nie posiadają dodatkowych wkładek amortyzujących.

Stopa supinacyjna

Kolejnym typem stopy jest charakteryzująca się ruchem do zewnątrz supinacja stawu skokowego (inaczej rotacja zewnętrzna). Po zetknięciu się pięty z podłożem, ciężar kierowany jest na zewnątrz. Buty dla spinatorów charakteryzują się dużą amortyzacją. Supinatorzy co prawda mogą biegać w butach dla osób ze stopami neutralnymi, jednak wyłącznie przy małej wadzie.

Stopa pronacyjna

Buty dla pronatorów chronią stopę przed nadmiernym nawracaniem i posiadają specjalne wstawki stabilizujące, znajdujące się w wewnętrznej części buta. Producenci często oznaczają wkładki odróżniającym się kolorem. Pronacja stawu skokowego nie jest niczym niezwykłym, należy jednak ją zdiagnozować, by nie narażać stawów na brak wsparcia i amortyzacji.

Przeznaczenie obuwia

Oprócz określenia rodzaju stopy, warto odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące przeznaczenia obuwia. Buty do biegania powinny być dostosowane do powierzchni, którą najczęściej wybiera się do treningu. Trzeba też pamiętać o odpowiednim wyborze materiałów, z których wykonane są buty i doborze rozmiaru. Nie wszyscy wiedzą, że aby obuwie było idealnie dopasowane - jeżeli po nałożeniu buta za piętą jest miejsce na palec wskazujący to rozmiar jest odpowiedni. Pamiętać też trzeba o tym, by nie uprawiać joggingu w butach stworzonych do noszenia na co dzień. Może to doprowadzić do szybkich kontuzji!

Joanna Zmokła

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.