Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaZdrowieUkład pokarmowy

Co pomoże, a co zaszkodzi - dieta na refluks żołądkowo-przełykowy

Refluks żołądka - jak komponować codzienne menu?

Data publikacji: 1 listopada 2016, 01:14
Po zdiagnozowaniu refluksu, dieta i jadłospis, które dotychczas były przez nas stosowane, powinny zostać zmienione. Istnieją domowe sposoby na refluks żołądkowo-przełykowy - poznajmy je.

Co można jeść?

Dieta na refluks żołądkowo-przełykowy jest dla pacjentów o tyle istotna, że spożywanie niektórych pokarmów może powodować pojawianie się dolegliwości u osób z tym schorzeniem. Przykładowo, kawa czy alkohol są napojami, które mogą zwiększać wydzielanie kwasu solnego w żołądku, zjedzenie cebuli może z kolei spowodować rozluźnienie zwieracza przełyku (a to ułatwia przechodzenie kwaśnej treści z żołądka do przełyku).

Istnieją pokarmy, które mogą działać zupełnie odwrotnie, bo ich spożywanie miewa łagodzący wpływ na objawy refluksu. Wśród takich produktów wymienić można:

  • warzywa (np. brokuły, kalafior, różne sałaty), dzięki którym może zmniejszać się produkcja kwasu solnego w żołądku,
  • imbir, który jest przyprawą wykazującą działanie przeciwzapalne (znaleźć go można w różnych mieszankach ziół na refluks żołądkowo-przełykowy),
  • produkty pełnoziarniste bogate w błonnik (np. makarony, kasze) czy owsianki, które mają zdolność wiązania kwasu solnego i przez to zmniejszają jego ilości w żołądku.

Jadłospis dla pacjenta z refluksem

Na wstępie musimy zaznaczyć: nie ma jednej, idealnej diety na refluks żołądkowo-przełykowy. Niektóre pokarmy, które typowo są czynnikami zaostrzającymi objawy refluksu, mogą być tolerowane przez część osób obarczonych problemem – pozostaje to kwestią indywidualną.

Przykładowa dieta na refluks żołądkowo-przełykowy może wyglądać następująco:

Śniadanie: chleb pełnoziarnisty, polędwica z piersi kurczaka, ogórek, herbata (najlepiej bez cukru).

Drugie śniadanie: chleb pełnoziarnisty, chudy twaróg, rzodkiewka.

Obiad: gotowane ziemniaki, ryba przygotowana na parze, mix sałat z oliwą z oliwek.

Podwieczorek: Sorbet malinowy.

Kolacja: Pumpernikiel, chuda wędlina, sałata.

Domowe sposoby na refluks żołądkowo-przełykowy – odpowiednie jedzenie to nie wszystko

W łagodzeniu objawów refluksu pomoże nam nie tylko dieta, ale też odpowiednie nawyki związane z posiłkami. Nie możemy nakładać zbyt wiele na talerz – przepełnienie żołądka zwiększa ryzyko pojawienia się przykrych dolegliwości związanych z refluksem. Znaczenie ma również to, kiedy jemy. Ogólnie zaleca się, aby ostatni posiłek spożywać nie później niż 3-4 godziny przed snem. Wynika to z faktu, że przyjęcie pozycji leżącej bezpośrednio lub w niedługim czasie po jedzeniu ułatwia przedostawanie się kwaśnej, drażniącej treści żołądkowej do przełyku.

Jednoznacznej odpowiedzi na to, jaka powinna być dieta i jadłospis w refluksie po prostu nie ma. Musimy bacznie obserwować swój organizm i unikać tych produktów, których spożycie skutkuje występowaniem u nas objawów schorzenia. Jeżeli ciężko nam odnotować zależność pomiędzy posiłkami a dolegliwościami, możemy robić notatki dotyczące tego, co danego dnia zjedliśmy i czy wystąpiły wtedy u nas objawy refluksu – powinno to ułatwić eliminację z diety niekorzystnie działających na nas pokarmów.

Tomasz Nęcki

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.