Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningForma i zdrowie

Co test Coopera mówi o naszej formie?

12 minut, podczas których sprawdzimy naszą kondycję

Data publikacji: 27 czerwca 2017, 01:56
Czy istnieje sprawdzony sposób na poznanie poziomu naszej kondycji fizycznej w 12 minut, bez sięgania po specjalistyczne narzędzia? Taką możliwość daje test Coopera, czyli szybki sposób na analizę efektów treningu. Chodzi o to, by w wyznaczonym czasie pokonać jak najdłuższy dystans.

Jeden test, dwa sposoby

Test Coopera jest dziełem amerykańskiego lekarza Kennetha H. Coopera, który stworzył go na potrzeby armii w roku 1968. Niedługo później nową próbą wytrzymałości zainteresowali się sportowcy, aż w końcu trafiła ona do zwykłych amatorów tężyzny fizycznej. Odpowiedź na pytanie, jak zrobić test Coopera, uzależniona jest od środowiska, w którym chcemy go wykonać. Są dwie możliwości spróbowania swoich sił: na lądzie i w wodzie. Sprawdźmy najpierw, jak przygotować się do testu Coopera w bieganiu, a w dalszej kolejności – w pływaniu.

Czytaj:

Test Coopera w bieganiu

Zanim przystąpimy do wykonywania testu, koniecznie wykonajmy rozgrzewkę, żeby być przygotowanym do wzmożonego wysiłku, rozgrzać mięśnie, przyspieszyć krążenie, a także rozruszać stawy. Specjaliści zalecają przeprowadzenie próby biegowej w warunkach możliwie profesjonalnych, najlepiej na miękkiej nawierzchni. Zaleca się skorzystanie z udogodnień, jakie oferują siłownie (bieżnia) czy inne obiekty sportowe (tartan na stadionie). W ramach testu będziemy mieli do przebiegnięcia jak najdłuższy dystans w 12 minut. Kolejne odległości zaznaczamy co 100 metrów. Nasz wynik będzie miarą posiadanej przez nas wydolności fizycznej. Nie musimy narzucać sobie od razu zbyt dużego tempa – pamiętajmy, że najlepiej przyspieszyć przy samej końcówce. Do oceny formy po teście Coopera służą specjalne tabele, które uwzględniają zarówno wiek, jak i płeć testowanych osób. Uwaga! Przy odczytywaniu wyników sportowcy i amatorzy posługują się odmiennymi kryteriami oceny!

Test Coopera w pływaniu

Test Coopera w pływaniu również powinien być wykonywany w środowisku możliwie jak najbardziej profesjonalnym – koniecznie na basenie. Tylko tego typu obiekt jest w stanie zapewnić odpowiednie warunki, takie jak właściwa temperatura wody oraz jej spokojna tafla. Test w pływaniu to również 12 minut bezustannego ruchu. Styl nie jest ważny. Istotne jest, żeby pokonać jak najdłuższy dystans w wyznaczonym czasie.

Przed wykonaniem testu Coopera

Zanim przystąpimy do sprawdzania wydolności naszego organizmu, przeprowadźmy odpowiednie badania lekarskie. Pomyślmy również o zajęciach biegowych, które przygotują nas do testu. Najlepiej zacząć je około 6 tygodni przed datą próby i ustalić restrykcyjny grafik treningów (minimum 3 razy w tygodniu). Przed samym testem Coopera nie zapominajmy o kilkunastominutowej rozgrzewce. Taki sprawdzian możliwości zalecany jest szczególnie osobom powyżej 35. roku życia.

Jak zrobić test Coopera?

Organizacją corocznych testów Coopera w Polsce zajmuje się Akademicki Związek Sportowy. Chętni mogą zapisać się drogą elektroniczną. Próby organizowane są w sześciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Białymstoku, Krakowie, Lesznie i Łodzi. Udział w badaniach jest bezpłatny.

Adam Bała

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.