Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningRodzaje treningów

Kalistenika – po co hantle skoro masz własne ciało?

Dowiedz się, co to jest kalenistenika, jak wygląda trening kalenistyczny dla początkujących i poznaj ćwiczenia kalenistyczne

Data publikacji: 21 listopada 2016, 02:01
Wywodząca się ze starożytności technika, współcześnie zyskuje na popularności. Ćwiczenia kalisteniczne pomagają nie tylko poprawić kondycję fizyczną, ale też zbudować masę mięśniową. Na czym dokładnie polegają?
Trening kalenistyczny - rodzinazdrowia.pl

Trening kalenistyczny

Jeśli wierzyć relacjom Herodota ten rodzaj aktywności fizycznej stosowany był jeszcze przez Spartan, jako trening przed bitwą pod Termopilami. W późniejszych okresach tę metodę stosowali gladiatorzy i np. średniowieczni rycerze. Wbrew pozorom w kalistenice niewiele się od tamtego czasu zmieniło.

Co to jest kalistenika i na czym polegają ćwiczenia kalenistyczne?

To nic innego jak ćwiczenia ciała według greckich reguł – samo słowo pochodzi od starogreckich wyrazów: „piękno” i „siła”. Kalistenika polega na wykonywaniu ćwiczeń z wykorzystaniem własnej masy ciała, w tym np. pompek, brzuszków czy np. mostków. Nie potrzeba do niej praktycznie żadnych przyrządów, choć bywa, że wykorzystuje się drążki i poręcze do ćwiczeń.

Ćwiczenia kalenistyczne – plusy i minusy

Jak każde ćwiczenie fizyczne, poprawia krążenie krwi i wydolność naszego organizmu. Na tym nie koniec. Dzięki temu, że kształtuje mięśnie, kalistenika poprawia też równowagę, koordynację, zwinność i wytrzymałość. Nic dziwnego, że z powodzeniem stosuje się ją jako element treningu np. w szkołach wojskowych na całym świecie. Minusy? Tak jak w przypadku każdej aktywności fizycznej – bez odpowiedniego przygotowania i rozgrzania mięśni możemy nabawić się kontuzji.

Jakie są rodzaje sportów polegających na kalistenice?

To m.in. gimnastyka sportowa, choć istotną rolę ćwiczenia kalisteniczne odgrywają jako uzupełnienie treningu atletów i siłaczy.

Kalistenika - przykładowe ćwiczenia

Klasyczne pompki będą dobre, jeśli chcesz wzmocnić tricepsy i klatkę piersiową, a podciąganie na drążku – mięsnie pleców i bicepsy. A co na mięśnie brzucha? Na przykład unoszenie nóg podczas zwisu na drążki. Dla tych, którzy chcą rozwinąć mięśnie obręczy barkowej, trening kalisteniczny może polegać np. na robieniu pompek na poręczach (tzw. dipy). 

Dorota Kalinowska

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.