Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaZdrowieZdrowie psychiczne

Mindfulness – uważna obecność

Czy medytacja może podnieść jakość naszego życia?

Data publikacji: 10 czerwca 2017, 01:55
Świat pędzi, a my razem z nim. Jesteśmy w ciągłym biegu, gonimy za pracą, pieniędzmi i obowiązkami. Poddawani jesteśmy ogromnej ilości bodźców, na które reagujemy. A może warto zacząć bardziej skupiać się na świadomości? Przyjrzyjmy się modnemu ostatnio pojęciu „mindfulness”.

Czym jest mindfulness?

Mindfulness to termin, którym określa się pewien rodzaj uwagi. Jego polskim odpowiednikiem jest po prostu uważność. Hasło to często błędnie pojmowane jest jako umiejętność skoncentrowania się na konkretnej rzeczy, zdarzeniu czy osobie. Nie w tym jednak rzecz. Mindfulness, tak w teorii, jak i w praktyce, zakłada, że powinniśmy przykładać wagę do jakości naszego bycia w świecie. Co to właściwie oznacza? Mowa tu o stuprocentowym angażowaniu się w doświadczenia, które spotykają nas w danym momencie. Niezależnie, czy chodzi o spotkanie z bliską osobą, czy o podziwianie przyrody. Ważne, by koncentrować się nie na tym, co widzimy i w czym uczestniczymy, ale na tym, jak wiele swojej uwagi temu poświęcamy. Mamy być w pełni świadomi tego, co robimy.

Medytacja w mindfulness

Trening mindfulness jest ściśle połączony ze sztuką medytacji. Tak, sztuką, ponieważ tego sposobu odprężenia i oderwania się od rzeczywistości również trzeba się w pewnym stopniu nauczyć. Mindfulness nie sposób nie wiązać z medytowaniem – wszak jego korzeni upatruje się w buddyzmie. Co ważne jednak, by zacząć praktykować mindfulness, nie trzeba być buddystą. Na ten rodzaj treningu uważności decydują się wyznawcy wszystkich religii świata.

Korzyści zdrowotne ze stosowania mindfulness

W jaki sposób możemy pomóc swojemu zdrowiu dzięki medytacji? Okazuje się, że ma ona większy wpływ na stan naszego ducha i ciała, niż mogłoby nam się wydawać. Badania kliniczne wykazały, że mindfulness doskonale pomaga się odprężyć, dzięki czemu poprawia nasze samopoczucie. Dzięki tej praktyce mniej się zamartwiamy i redukujemy istniejący stres i niepokój, które zaburzają nasze poprawne funkcjonowanie. Medytację mindfulness wykorzystuje się w licznych terapiach psychologicznych, w tym w leczeniu uzależnień czy depresji. Co równie ważne, ten rodzaj ćwiczeń pomaga także na problemy związane z naszym ciałem. Tego typu medytacja zmniejsza odczuwany przez nas ból fizyczny.

Czytaj: Metoda TRE - ćwiczenia uwalniające od stresu

Jak rozpocząć przygodę z mindfulness?

Wystarczy zacząć od 10 minut dziennie. Na początek nie trzeba więcej. Najważniejsze jest tu, by trenować swoją uważność regularnie. Bez systematyczności trudno będzie zauważyć nam jakąkolwiek różnicę. Tak jak w przypadku ćwiczeń na siłowni – godzinny trening raz na tydzień da nam mniejszy efekt niż kwadrans każdego dnia. Dla mindfulness ważne jest, by podczas medytacji koncentrować się na oddechu lub ruchach mięśni brzucha. Ćwiczenie nie ma polegać jednak na zamknięciu się w ciemnym pomieszczeniu i rozmyślaniu o świadomości. Ćwiczyć możemy w każdym miejscu – ważne jest tu, by odpędzić goniące myśli i skupić się na danym doświadczeniu.

Mindfulness przez lata zyskało rzeszę zwolenników na całym świecie, a korzyści z tej praktyki wielokrotnie potwierdzały badania. Praktyka ta ma swoich miłośników również w Polsce.

Czytaj: 7 technik relaksacyjnych, które pozwolą Ci odpocząć 

Marta Nowak

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.