Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaWarzywa i owoce

Czarna, czerwona i zielona – różne rodzaje soczewicy. Dlaczego warto je jeść?

Jak gotować i jeść soczewicę?

Data publikacji: 5 kwietnia 2017, 01:50
Rośliny strączkowe cieszą się dużą popularnością dzięki swoim prozdrowotnym właściwościom. Są one bogate w białko i błonnik, a także zwiększają uczucie sytości, co szczególnie sprzyja osobom pozostającym na diecie odchudzającej. Do tego rodzaju roślin zaliczana się soczewica, którą doceniają nie tylko wegetarianie i weganie, ale też tradycyjne kuchnie z całego świata.

Różne odmiany soczewicy

Istnieje kilka odmian soczewicy: czerwona, zielona, żółta, brązowa i czarna. Różnią się one nie tylko kolorem, ale też smakiem i odpowiednim sposobem przygotowania. Wszystkie jednak mogą stanowić podstawę takich dań, jak gulasze czy zupy lub być składnikami farszu na gołąbki, pierogi czy naleśniki oraz smacznym dodatkiem do rozmaitych sałatek.

Soczewica czerwona

Soczewica czerwona to pozbawiona łusek brązowa soczewica. Gotuje się ją zaledwie 15 minut i dość szybko się rozgotowuje, dlatego jest tak chętnie stosowane do zup, sosów czy potrawek (np. z pomidorami).

Soczewica brązowa

Czyli soczewica czerwona, ale w łupinkach. Gotuje się dłużej, bo około godziny, ale po ugotowaniu nie zmienia swojego kształtu. W smaku jest dosyć ostra i wyrazista. Świetnie sprawdza się w wegetariańskich pasztetach i zapiekankach.

Soczewica zielona

W zależności od odmiany przyjmuje kolor od jasnozielonego do nawet jaskrawej zieleni. Gotuje się ją również około godzinę. Podobnie jak soczewica brązowa nie zmienia swojego kształtu i pozostaje sypka, dlatego jest tak chętnie dodawana do sałatek, ale też stanowi dodatek np. do bigosu, pierogów czy gołąbków. Dobrze smakuje również w zupie.

Soczewica czarna

Nawet po ugotowaniu zachowuje swój piękny, czarny kolor i okrągły kształt. Gotuje się ją również długo, bo około godzinę, i najlepiej po wcześniejszym 12-godzinnym namaczaniu. Czas oczekiwania wynagradza jednak jej wyjątkowy, maślany, lekko orzechowy smak. Ze względu na swój kolor apetycznie wygląda pośród kolorowego ryżu lub w gulaszu w połączeniu z jarmużem, laską selera i pomidorami.

Soczewica żółta

To najdelikatniejsza i najdrobniejsza soczewica, która bardzo szybko się gotuje, dlatego podobnie jak czerwona świetnie nadaje się do zup, sosów i purée.

Najpopularniejsze odmiany soczewicy

Najpopularniejsza w Polsce jest soczewica czerwona i zielona, ale w dobrze zaopatrzonych ekologicznych sklepach można kupić jej wszystkie odmiany i próbować ich zastosowania w różnych potrawach. Gotując soczewicę, warto pamiętać, żeby posolić ją najwcześniej 10 minut przed końcem gotowania (wtedy zachowa wszystkie walory smakowe). Dobrze wiedzieć też, że soczewica wchłania dużo wody, dlatego należy ją zalać i gotować w podwójnej ilości wody (1 szklanka soczewicy = 2 szklanki wody).

Kiełki soczewicy

Jak już wspomniano, soczewica jest bogata w odżywcze białko, którym można zastąpić to pochodzenia zwierzęcego, ale też w błonnik oraz w tak ważny dla kobiet w ciąży kwas foliowy. Jednak największą witaminową bombą są kiełki soczewicy, które można w zaledwie kilka dni wyhodować samemu w domu i posypywać nimi ulubione dania, najlepiej na bazie soczewicy.

Kamil Dobrowolski

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.