X

Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaTreningBieganie

Z biegów w terenie na trening na bieżni. Co jest ważne?

Trening na bieżni jest alternatywą biegu w terenie. Poznaj zalety i dowiedz się jak ćwiczyć i biegać na bieżni

Data publikacji: 6 października 2016, 03:33
W czasie, gdy pogoda nie sprzyja bieganiu w terenie, wiele osób przenosi się na bieżnię. Trening na bieżni różni się jednak od biegów w terenie. Jedną z najważniejszych różnic jest podłoże, po którym się poruszamy. To na bieżni jest bardziej miękkie w porównaniu do tego w terenie, co zmniejsza ryzyko kontuzji. Co jeszcze warto wiedzieć zamieniając park na bieżnię?
Trening i ćwiczenia na bieżni - rodzinazdrowia.pl

Trening na bieżni - przygotowanie

Ćwiczenia na bieżni z powodzeniem mogą zastąpić bieg w terenie, jednak aby były one efektywne i bezpieczne trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Po pierwsze, przed ćwiczeniami na bieżni należy się odpowiednio przygotować przy pomocy ćwiczeń rozciągających tak samo jak przed bieganiem w terenie. Po drugie, ustawić nachylenie bieżni między 1 a 2%., gdyż takie ustawienie zmniejsza ryzyko kontuzji. Nachylenie powyżej 7% może spowodować uszkodzenie ścięgna Achillesa. Podczas biegu starajmy się zachować prostą postawę i pamiętajmy o uzupełnianiu płynów, ponieważ na bieżni można się bardzo szybko odwodnić. Nie grozi nam to podczas biegu w terenie, ponieważ tam opór powietrza schładza ciało.

Jak ćwiczyć na bieżni, czyli o efektywnym treningu

Po odpowiedniej rozgrzewce przychodzi czas na ćwiczenia właściwe, czyli bieg. Zwykle bieżnie wyposażone są w programy treningowe, z których można wybrać odpowiedni dla siebie. Na przykład High IntensityInterval Training -  jest to trening metaboliczny, o różnych poziomach zaawansowania, który umożliwia przyspieszenie tempa metabolizmu. Osoby, które chcą same narzucać sobie tempo i kontrolować czas, powinny pamiętać, że optymalny czas ćwiczeń to 20 do 30 minut.  Efekty ćwiczeń będą zauważalne, jeśli treningi będą regularne. Osoby początkujące powinny zacząć od trzech dni w tygodniu, a z czasem mogą zwiększyć częstotliwość do pięciu dni.

Jak biegać na bieżni – wskazówki

Do wielu zalet bieżni należy małe ryzyko kontuzji, jednak żeby zmniejszyć je do minimum, ale należy pamiętać o kilku zasadach, mówiących jak biegać na bieżni. Bardzo ważne jest żeby biec na środku bieżni, ponieważ nadepnięcie na jej boczną część może grozić upadkiem. Nie zalecane jest również patrzenie w dół, bo powoduje to ból pleców i może skutkować nudnościami. Nie warto również podczas biegu łapać się poręczy, gdyż to tylko utrudnia ćwiczenie. Pamiętaj, żeby po zakończeniu treningu nie schodzić od razu z bieżni, tylko przespacerować się jeszcze kilka minut. Dzięki temu unikniemy zawrotów głowy spowodowanych szybką zmianą tempa biegu.

Agata Szymczak

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.