Rejestracja
Tutaj jesteś: Strona głównaDietaArtykuły spożywcze

Co może nam dać wprowadzenie siemienia lnianego do diety?

Siemię lniane w codziennej diecie

Data publikacji: 29 kwietnia 2017, 01:37
Len zwyczajny uważany jest za jedną z najstarszych roślin uprawnych. Pochodzi z Bliskiego Wschodu, a jej uprawa sięga czasów starożytnych. Nasiona lnu często określane są siemieniem lnianym i to właśnie one są dla nas bogactwem składników odżywczych, o działaniu prozdrowotnym.

Co kryje w sobie siemię lniane?

Nasiona lnu, choć z wyglądu niepozorne, w środku kryją bogaty skład chemiczny, który na nasz organizm wywiera niezwykle pożyteczny wpływ. Wyróżnić tutaj możemy przede wszystkim wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, tj. kwas α-linolenowy oraz omega-6 (kwas linolowy), a także lignany, białka, błonnik pokarmowy i flawonoidy. Ze składników mineralnych obecnych w siemieniu lnianym odnajdziemy magnez, cynk, wapń, żelazo, miedź, potas i mangan, a także cenne witaminy, tj. E, B1, B6, PP oraz kwas pantotenowy i foliowy.

Właściwości siemienia lnianego

Związki chemiczne obecne w siemieniu lnianym stanowią jeden z najlepszych środków łagodzących, zmiękczających oraz przeciwzapalnych. Ponadto działają antynowotworowo, przeciwbakteryjnie i osłonowo, a także regulują gospodarkę hormonalną u kobiet. Dodatkowo zmniejszają krzepliwość krwi oraz chronią przed chorobami serca, poprzez sukcesywne obniżanie poziomu „złego” cholesterolu (LDL).

Jak stosować siemię lniane?

Możliwości wykorzystania nasion lnu jest wiele, m.in. picie przyrządzonego z nich wywaru zaleca się w nieżytach jelit, dwunastnicy oraz żołądka, a także nadkwasocie, wrzodach i biegunkach. Z kolei spożywanie moczonych przez całą noc, a później rozgniecionych ziaren poleca się przy zaparciach. Siemię możemy zastosować również w postaci okładów zmiękczających skórę, przy leczeniu oparzeń, odmrożeń oraz trudno gojących się ran. Ponadto napar z siemienia lnianego możemy wykorzystać w kosmetyce, jako odżywkę do włosów, a także przy wysypkach alergicznych, trądziku młodzieńczym oraz odleżynach i świądzie. Nasiona lnu warto spożywać również w postaci surowej. Wówczas stanowią idealny dodatek do jogurtów, sałatek, koktajli oraz sosów.

Jaką postać nasion wybrać?

W sklepie dostępne jest zarówno siemię mielone, jak i niemielone. Najlepiej wybierać to w postaci całych ziarenek, gdyż posiada najwięcej składników odżywczych. Warto mieć na uwadze, że w czasie przechowywania rozdrobnionych nasion łatwo może dojść do zaistnienia procesów tj. jełczenie, utlenianie oraz rozkład wielu cennych związków. Z tego powodu warto kupować siemię lniane w postaci naturalnej, a w domu samodzielnie mielić je tuż przed samym spożyciem, np. w młynku do kawy.

Jak jeść siemię lniane?

Warto wiedzieć, że przy spożyciu należy zachować umiar, w postaci 2 łyżek siemienia lnianego dziennie. Nasiona lnu oprócz dużej ilości korzystnych składników zawierają także niewielkie ilości związków cyjanowych, które w wyżej wskazanej dawce nasz organizm z łatwością zneutralizuje. Ponadto produkt ten ma wysoką wartość odżywczą, dzięki czemu już 1 łyżeczka nasion jest w stanie dostarczyć nam 46 kcal (534 kcal/100 g produktu).

Małgorzata Cyran

Jeśli chcesz w łatwy sposób dotrzeć do artykułów o podobnej tematyce zaznacz interesujące Cię tagi na poniższej liście.
Ogólna:
Powrót
Wczytywanie odpowiedzi i komentarzy.
Przeczytaj również